Undervisning

Rumgehør tilbyder undervisningsforløb for børn på folkeskolernes mellemtrin og overbygningen. Vores forløb lægger sig op af fagene håndværk, design og billedkunst, men gennem arbejdet med opgaverne vil læringsmål i dansk, matematik og idræt også kunne opfyldes. Vi skaber praktiske aktiviteter, der har til formål at skærpe elevernes opmærksomhed på arkitektur fra flere forskellige vinkler[MHD1] . De vil blive udfordret i at løse arkitektoniske problemer, der er fundet i deres egne lokale omgiveler. På den måde optræner eleverne kreative og innovative tilgange til arkitektur og får en bedre byforståelse. Undervisningsforløbet er fleksibelt og vil blive tilpasset til de enkelte institutioners ønsker, behov og tidsramme.

I forløbet tilegner eleverne sig viden og færdigheder i at bruge arkitektens værktøjskasse gennem en undersøgende og evaluerende tilgang. Forløbet fokuserer på aktuelle problemstillinger, som eleverne finder - eller opfinder. Efter forløbets afslutning er det forventningen, at eleverne har opnået:'

+ Bedre forståelse for arkitekturbegrebet.
+ Grundlæggende færdigheder i arbejdet med arkitektur.
+ Udviklet kreativitet og fantasifuldhed.
+ Udvikling af egne designløsninger.
+ Materialeforståelse, redskabslære og bearbejdning.
+ Forståelse for at mennesker arbejder forskelligt, fordi ingen tænker ens.

Formålet med undervisningen
Arkitektur er som bekendt ikke på pensum i den danske folkeskole. Men for os er det lige så vigtigt som undervisning i sprog, matematik, musik og biologi. Vi er alle brugere af arkitektur, store som små. Vi omgiver os med det i form af vores boliger, byrum og vores skoler. Derfor er det vigtigt at unge mennesker får indsigt i det. Arkitekturen har nemlig både historisk, nutidig og fremtidig betydning.

Arkitekturfaget byder på meget mere end formgivning og tegning af bygninger. Det er en måde at se og forholde sig til vores omgivelser på. En kreativ evne, der kan tilegnes og udvikles – også hos eleverne i folkeskolen. Med udgangspunkt i fællesmål for håndværk, design og billedkunst, vil vi gerne vise, at arkitektur også handler om, hvordan vi ser, mærker og oplever vores omgivelser. Det gør ikke blot, at de unge mennesker bliver til medskabere af kultur, men det bidrager også til deres kreative udvikling. I vores forløb kommer vi omkring flg. kompetenceområder: 

+ Refleksion og brug af billedsprog.
+ Færdigheder i viden om visuelle udtryksformer.
+ Idéudvikling og design.
+ Idéafprøvning og realisering.
+ Præsentation og evaluering.

Det er med til at sikre, at eleverne ikke blot har en sjov og lærerig uge, men faktisk lærer noget de kan arbejde og udvikle sig igennem.


Hvor har vi undervist?

· Frederiksbjerg Skole (6. klasse) Aarhus 2021
· Børnekulturhuset Nicolai (4, 5, 6 og 7 klasse) Kolding 2021
· Holstebro Balletskole (4. og 5. klasse) 2022
· Boligsocial helhedsplan + FGU Silkeborg 2022
· Rudolf Steiner, Silkeborg (8,9 klasse) 2022
· Præstegårdsskolen Urban (5, 6 klasse) Esbjerg 2022
· Erlev Skole, (6 klasse) Haderslev 2022
· Rolighedsskolen, (6 klasse) Thisted 2022
· Strandskolen, (5 klasse) Risskov 2022
· Børnesporet Faster - Astrup (0-5 klasse) Skjern 2022 (Futurama)
· DTA Holstebro 2023
· BGK Vejle 2023
· Laursens Realskole 2023 (United Change)
· Skovvangskolen 2023 (United Change)
· Leonardoskolen 2023 (United Change)
· Samsøgade Skole 2023 (United Change)
· Strandskolen, Dokk1 2023
· Den Skandinaviske Designhøjskole 2023

Forrige
Forrige

Tulip Park

Næste
Næste

7-9-13