Børnesjakket
Alle skal designe, det er faktisk den eneste måde selv at undgå at blive designet - Enzo Mari.
Børnesjakket* er et samskabende projektforløb i folkeskolen, hvor eleverne vil stifte bekendtskab med deres iboende arkitektoniske evner, ved at udvikle, designe og opføre en arkitektonisk tilføjelse til deres skole. Ambitionen på børnenes vegne er, at de skal lære at arkitektur bliver til som et projekt, hvor alle har forskellige roller, og i samarbejde med hinanden skaber noget større.
Derfor organiseres projektet som et ‘børnesjak’. Rumgehørs ambitioner var at forløbet kunne bruges som forlæg til at udvikle et open source materiale, der kan bruges til undervisning i arkitektur på folkeskoler i resten af landet.
Børnesjakkets formål er at styrke bevidstheden om udvikling, afprøvning og opførelsen af arkitektur i folkeskolen. Vi kalder det sjakket, fordi projektet skal udføres samskabende, hvor forskellige børn får forskellige roller i tilblivelsen af et byggeri. De skal være med til at planlægge,
udføre, dokumentere projektet og ikke mindst fejre deres eget byggeprojekt.
De vil selv være med til at udfolde projektet, alt efter interesser. Måske det ene sjak er interesseret i udvælgelsen af byggefelter, et andet i tekniske tegninger, imens en sidste gruppe har interesse i at bygge. Dermed vil undervisningen i arkitektur ikke blive en envejskommunikation mellem arkitekt og barn, men en gensidig læring.
Klient: Vengskole og Børnehus / Statens Kunstfond
Lokation: Vengskole og Børnehus
Dato: 2025
Samarbejdspartnere: Frederik Valdemar Ravn, De 7 Dales Tømrer
Photos: Rumgehør
Architecture, Design, Workshop, Social design, Teaching